Söndag på Söder och jakten på det stora svenska samtidsmagasinet
Klicka MJ-bilden!
Det finns dagar då allt känns lite skönt sammanlänkat och bra. Dagar då kroppen är innesluten i ett avslappnat post-bakis-lugn och iaktagelseförmågan känns pigg. Då man tycker att ljuset bakom Gondolen är extra vackert, att affischen för Adaktussons teveprogram är lite cool och att Läkerols nya konnässörkollektion Dark, med smak av rökt lakrits och en plastförpackning som en tobakspung, är himmelsk.
En sådan dag börjar givetvis på Serieslussen på St Paulsgatan. Min allra heligaste oas, med alla de där dammiga högarna tidskriftsfilatelisten i mig älskar att romantisera.
Numera försöker jag undvika att köpa för mycket. Dels måste jag hålla högarna hemma så små som möjligt, dels har jag insett att jag mår bra bara av att stå där inne, bläddra i några nummer och känna mig lite delaktig i en lång tradition av trycksvärta och glansiga photoshoots.
Jag hittar ett gäng Esquire från andra halvan av sjuttiotalet. Enligt Vanity Fairs historieskrivning var det väl några år efter storhetstiden. Och även om jag inte köper några känns det bra att se dem där. De kostar 35 kronor styck om nån känner sig manad.
Vad jag däremot inte kan låta bli att köpa – som en del i jakten på det stora svenska samtidsmagasinet och min mediehistoriska fortbildning – är ett gäng decenniegamla nummer av Månadsjournalen.
När jag var tretton följde jag med farsan till Noliamässan i Piteå på mitt livs första sommarjobb. Vi sålde tyg i tio dagar och bodde i en vänfamiljs villa med utsikt över Nördfjärden. Och på toaletten hos den familjen, som då var på semester, låg en luggsliten hög med just Månadsjournalen.
Som tidningen Pop-fanatiker tyckte jag formen var kladdig och texttyngd, inte alls sådär ren och luftig som man var van vid, men eftersom jag hittade Gradvall i redaktionsrutan läste jag ändå. Och missminner jag mig inte helt hörde jag farsan avfärda tidningen som ett »prestigemagasin« med »dyra skribenter«.
Jag tyckte det lät helt fantastiskt. Fanns det alltså ett slags journalistik som var lite förmer än annan journalistik? Som var lyxigare och dyrare, mer spännande och oåtkomlig?
Allt det där hade såklart fallit i glömska ända tills jag hittar tre nummer på Serieslussen, tolv–tretton år senare. Tio kronor styck. Alla från 1995 – ungefär samma årgång som de första jag läste i Piteå.
Utan att ens läsa kan man konstatera tidningens förebild. Loggan bär drag av Vanity Fairs gamla. Vi har en blandning av politik, hög- och lågkultur. Skådisar på omslaget.
Tom Wolfe intervjuas. Nils-Petter Sundgren och Göran Hägg var krönikörer. Och i ett nummer listas morgondagens stjärnor i ett sånt där fett fotoreportage med mycket korta bildtexter. Det var Lokko och Luuk, arkitekt-Sandell och kock-Melker samt blivande finansminister Anders Borg. Hans Gedda och Denise Grünstein plåtade.
Men trots att tidningen ger en skön känsla av ett inte alltför avlägset förflutet, något fortfarande greppbart, fylls jag mest av frågor: Hur uppfattades det här magasinet? Hur såg konkurrensen ut med Intrig? Vem gjorde tidningen och vad gör de idag? När lades den ner och varför?
Jag stoppar ner dem i kassen, tar tunnelbanan hem och googlar.
11 Kommentarer:
Den där affären verkar ju vara helt underbar.
Ulrika Knutson var kulturredaktör på MJ. Hon var gästprofessor när jag pluggade, och hon hjälpte mig lite med att läsa texter och kommentera utöver undervisningen. Minns att vi satt på hennes rum och snackade om MJ, och att hon vid ett annat tillfälle sa något om att de firat med champagne när NP Sundgren skrev på kontrakt.
Själv skulle jag vilja läsa några gamla nummer av Vecko journalen när Stig Ahlgren skrev i den.
jag måste nog också gå dit och försöka rota fram några gamla mj-exemplar... jag brukade läsa mj hos min morfar, uppkrupen i mormors gamla fåtölj. jag minns fortfarande det glansiga pappret, de stora bilderna, alla långa långa artiklar.
Addison: Stig Ahlgren kollar jag upp nästa gång!
Karin: Dra dit! Det fanns en hel hög MJ i den stora vita hyllan in till vänster, strax under Bon och ETC.
Jag skrev om honom hos mig för något år sen:
http://addison.blogg.se/230406173701_sveriges_vassaste_skribent.html
13 flyttkartonger med gamla Månadjournalen, Intrig, Pop, Wallpaper, Esquire, amerikanska Vogue och Bibel transpoterades under stor sorg (och platsbrist) till Serie Slussen för ett par månader sedan. Erki (ägaren) pendlade mellan frustration (tydligen lite platsbrist där också) och lyckorus. Jag blir varm i själen när jag ser att mina gamla magazine kommit i rätta händer. Ta hand om dom Konrad.
/Joel
Hej Konrad!
Första gången jag läser din blogg och vad ser jag, är det inte min gamla kära toalett du skriver om?! Fråga mamma, hon kanske har några gamla nummer i en vrå någonstans.
Ha det bra! /Klara
Joel: Din sorg är min glädje. Är det du som är AD-Joel föresten?
Klara: Vilket sammanträffande!
Ja, om man får tro Jens blogg. Dock inget jag kallar mig själv ;). Kul att du börjat på Residence. Stort grattis. Hälsa Staffan & Kjell.
/Joel
Mitt luskande om Månadsjournalen har resulterat i en betydligt mindre romantisk bild.
Mina källor säger att Månadsjournalen, åtminstone mot slutet, var en smärre katastrof. På Bonnier fick flera tidningsprojekt stryka på foten för att täcka upp för tidningens allt mer sviktande ekonomi.
Vid 1995 hade tidningen börjat bli omsprungen av såna som Pop och Café.
Chefredaktör Stefan Mehr fick inte upp den redaktionella kvaliteten, hade inte rätt tidningsöga, envisades med att göra »kungaummer«. Nils-Petter, som inte egentligen var magasinsjournalist, fick publicera sina krönikor helt oredigerade.
Månadsjournalen ner av Jonas Bonnier 2002, som för övrigt släppte giljotinen på både Pop och Bibel. Då hade tidningen en upplaga på 25 000 – nästan hälften av vad den hade tio år tidigare.
Ambitionen är ju fortfarande behjärtansvärd. Att göra en tidning om »samtida kultur med författarintervjuer, skådespelarporträtt, kulturreportage och bokrecensioner.«
Men ju mer jag jobbar med tidningar desto mer inser jag att det är attityden och tonläget, snarare än ämnesval och »duktiga« skribenter, som gör tidningen bra eller inte.
Ta Fokus, som är ett utmärkt koncept och rimligen BORDE funka, men som fallar pladask på sin egen tråkighet. Fokus har ju typ 25 000 LÄSARE – upplagan måste ligga på kulturtidskriftsnivå.
Addison, i din länk har uppe talar du just om det.
Magasinsjournalistik, eller snarare att redaktöra ett magasin, måste nog i första hand handla om underhållning om det ska funka.
Joel: Tack! Grattis själv till faderskapet!
Var Stefan Mehr verkligen så dålig? Det kommer inte jag ihåg. Däremot minns jag att kvaliteten blev något lägre under Eva Birmann.
Skicka en kommentar
<< Hem